78
Μητρικός Θηλασμός |
ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
7.4 Μητρικός θηλασμός νεογνών με διαταραχές μυϊκού τόνου
Οι λόγοι που το βρέφος με υπερτονία ή υποτονία παρουσιάζει δυσκολίες στη σίτιση και στον θηλασμό είναι οι εξής:
Υπερτονικό βρέφος
Υποτονικό βρέφος
Σφιχτό σαγόνι - μικρό άνοιγμα στόματος
Αναποτελεσματική προσκόλληση χειλιών
Ισχυρή προσκόλληση - δάγκωμα στήθους
Ασθενείς θηλαστικές κινήσεις - ανεπαρκής ανάπτυξη αρ-
νητικής πίεση, αναποτελεσματική απομύζηση γάλακτος.
Μειωμένος έλεγχος και περιορισμένη κινητικότητα μυών
γλώσσας
Αναποτελεσματικές κινήσεις γλώσσας
Μειωμένα αντανακλαστικά θηλασμού και κατάποσης.
Μειωμένα αντανακλαστικά θηλασμού και κατάποσης.
Αυξημένο αντανακλαστικό εμετού, υπερευαισθησία
Ανεπαρκής στήριξη κεφαλής
Δυσκαμψία, οπισθότονος, δυστονικές στάσεις σώματος Ανεπαρκής στήριξη κορμού
Πίνακας 19: Συμπτωματολογία Υπερτονικών και Υποτονικών βρεφών.
Τεχνικές που μπορεί να βοηθήσουν τα βρέφη
με διαταραχές μυϊκού τόνου να θηλάσουν
1. Έναρξη του θηλασμού όσο το δυνατόν νωρίτερα, εφόσον το
νεογνό είναι κλινικά σταθερό. Εάν η κατάσταση του νεογνού
δεν το επιτρέπει συστήνεται άμεση έναρξη αντλήσεων για
την εξασφάλιση ικανοποιητικής παραγωγής γάλακτος.
2. Εκτίμηση της ικανότητας του νεογνού να θηλάσει ικανοποι-
ητικά και τακτική παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας
του θηλασμού.
3. Ενθάρρυνση της
επαφής δέρμα με δέρμα
(
kangaroo care
).
Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται ο συναισθηματικός δεσμός
μητέρας-παιδιού και αυξάνεται η παραγωγή γάλακτος.
4. Αν το μωρό δεν ξεκινάει να θηλάζει, η μητέρα μπορεί να αρ-
χίζει να αντλεί με το χέρι ή με την αντλία για να ξεκινήσει
να ρέει το γάλα με μεγαλύτερη ευκολία (let-down) ώστε να
μπορέσει το βρέφος να θηλάσει πιο εύκολα.
5. Χρήση εναλλακτικών μεθόδων σίτισης. Αν το βρέφος προ-
σπαθεί να θηλάσει αλλά δεν τα καταφέρνει αποτελεσματικά,
συστήνεται να μπαίνει στο στήθος και να το διεγείρει και στη
συνέχεια η προσφορά γάλακτος που έχει αντληθεί, να γίνε-
ται με εναλλακτικούς τρόπους όπως κύπελο, σύριγγα, ειδι-
κά μπουκάλια με ευρεία σιλικονούχα βάση ή SNS. Στο τέλος
του γεύματος καλό είναι να ακολουθεί άντληση του γάλα-
κτος, με σκοπό να ενισχυθεί η παραγωγή, αλλά και να εξα-
σφαλιστεί η ποσότητα του συμπληρωματικού γάλακτος για
το επόμενο γεύμα.
6. Αρκετές φορές τα βρέφη με νευρολογικά προβλήματα αντι-
μετωπίζουν συνοδά καρδιαγγειακά, γαστρεντερικά ή νε-
φρολογικά προβλήματα, που συνεπάγονται την ανάγκη αυ-
ξημένης θερμιδικής πρόσληψης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί
με ενίσχυση του ΜΓ με λίπος, υδατάνθρακες και πρωτεΐνες
(με ειδικούς ενισχυτές που προστίθενται στο μητρικό γάλα-
human milk fortifiers). Ακόμη κατά την άντληση το πρόσθιο
κλάσμα του γάλακτος (foremilk) μπορεί να διαχωριστεί από
το οπίσθιο κλάσμα (hindmilk), το οποίο είναι το πλουσιότε-
ρο σε θερμίδες και το τελευταίο να προσφερθεί στο βρέφος.
7. Τα υπερτονικά βρέφη μπορούν επιπλέον να βοηθηθούν ως
εξής:
• Ηρεμία. Τα βρέφη με υπερτονία είναι συνήθως υπερευ-
αίσθητα και η προσοχή τους αποσπάται εύκολα, οπότε
είναι χρήσιμο να βρίσκονται σε ένα ήρεμο περιβάλλον.
• Ταλάντευση του βρέφους που είναι ξαπλωμένο πάνω
σε ένα σεντόνι για να ηρεμήσει. Το μωρό τοποθετεί-
ται πάνω σ ’ένα σεντόνι και δύο ενήλικες, κρατώντας
τις άκρες του σεντονιού, λικνίζουν απαλά το μωρό από
πλευρά σε πλευρά.
• Χαλάρωση του μωρού πάνω στο αντιβράχιο ενός ενή-
λικα με την κοιλιά του προς τα κάτω και τα χέρια του να
πέφτουν δεξιά και αριστερά.
• «Φάσκιωμα» με πετσέτα ή με σεντόνι μπορεί να βοηθή-
σει στη διατήρηση του βρέφους σε κάμψη.
• Ένα απαλό μασάζ, μπορεί να το ηρεμήσει. Μερικά μωρά
μπορεί να τα ηρεμήσει, επίσης, ένα ζεστό μπάνιο με την
μητέρα.
• Σκούπισμα του προσώπου του μωρού με ζεστό ή κρύο
νερό σε εναλλαγή πριν τον θηλασμό βοηθά στη χαλά-
ρωση των μυών του προσώπου.
• Απαλή πίεση με το ένα δάκτυλο στο πηγούνι του μωρού
κατά τον θηλασμό μπορεί να αντισταθμίσει το σφίξιμο
των γνάθων του.
Στα υποτονικά βρέφη η χρήση του μάρσιππου, εκτός από τη δια-
τήρηση του βρέφους σε σταθερή κάμψη, επιτρέπει στην μητέρα
να έχει ελεύθερα τα χέρια, ώστε τα δάκτυλα να υποστηρίζουν το
σαγόνι και το πηγούνι και να τα πιέζουν προς το στήθος. Ο τρό-
πος αυτός που τοποθετούνται τα δάκτυλα της μητέρας ονομά-
ζεται θέση «χορευτού».